close
تبلیغات در اینترنت
آموزش عکاسی طبیعت
آموزش عکاسی طبیعت
مسابقه ها و فستیوال های عکاسی



  • یازدهمین فستیوال عکس Angkor کامبوج رایگان - لینک
  • اولین دو سالانه عکس گلستانه - رایگان - لینک 
  • یازدهمین گرنت ادیتوریال گتی ایمجز-رایگان - لینک

  • پنجمین فراخوان عکس سازمان صلیب سرخ - رایگان - لینک
  • پانزدهمین مسابقه بهترین فتوژورنالیست زن سال Canon -رایگان - لینک
  • چهارمین جشنواره بین المللی عکس رژان - رایگان - لینک
  • مسابقه عکاسی جهانی سونی 2015 -رایگان -لینک
  • 4 امین فستیوال عکاس زن کنون Canon - رایگان - مهلت 5 خرداد 93 - لینک
  • چهارمین جشنواره بیرجند در قاب ایران- رایگان - مهلت 15 اردیبهشت 93 - لینک
  • هفتمین جایزه عکاسی Levallois - رایگان -مهلت 20 اردیبهشت 93 - لینک
  • سومین جشنواره عکس سفرنگاری ناصر خسرو - رایگان - مهلت 31 اردیبهشت 93 - لینک




عکاسی در سفر
 

ورود دوربین‌های دیجیتال خانگی اتفاق مهمی بود که به ارتقای سطح کیفی و کمّی عکاسی در دنیا منجر شد. امروزه خانواده‌ها لحظات بیشتری از زندگی‌شان را به ثبت می‌رسانند و با کمک شبکه‌های اینترنتی به سرعت دوستانشان را در این لحظات شریک می‌کنند.

بی شک امروزه دوربین عکاسی یکی از همراهان ثابت سفرهای ما است. این مجموعه، راهنمای خوبی ست برای عکاسی در سفر که نکات فنی زیادی را درباره عکاسی از طبیعت (صحرا، دریا، جنگل و…)، انواع پدیده‌های طبیعی (رعد برق، رنگین کمان، باران و …)، و همینطور عکس های اجتماعی را شامل می‌شود. خواندن این مجموعه به شما یادآوری می کند که چه تصاویری ممکن است آلبوم عکس سفر آینده شما را جذاب تر و خاطره انگیزتر کند. در عین حال به نکاتی درباره آماده سازی وسایل عکاسی، نحوه منظم کردن و نمایش دادن عکس ها نیز اشاره می کند.

آماده سازی

انتخاب دوربین

انتخاب یک دوربین برای سفر بسیار مشکل به نظر می رسد چراکه دوربین قرار است برای مدت طولانی همراه شما سفر کند. در اولین مرحله باید برای خرید یک دوربین SLR و یا دوربین های کوچک point-and-shoot تصمیم بگیرید.

هرکدام از این دو نوع دوربین مزایا و معایبی دارد. در دوربین های SLR شما امکان تعویض لنزهای مختلف را دارید. البته این امکان می تواند جز معایب یک دوربین نیز محسوب شود چراکه این لنزها در دوربین های کوچک امروزی با کیفیت پایین تر با هم ادغام شده اند. (دوربین های SLR برای عکاسی حرفه ای امکانات بهتری را در اختیار شما می گذارد.)

سیستم منظره یاب دوربین های SLR به شما اجازه می دهد تا تصویر را به همان اندازه که هست و در عکس خواهید داشت ببینید اما اندازه ها در دوربین های کوچک point-and-shoot به ویژه هنگام استفاده از لنز تله تغییر می کنند. (دوربین های point-and-shoot تنوع بسیار زیادی در بازار دارد)

امکانات یک دوربین بسته به قیمت آن متفاوت خواهد بود اما آیا شما برای یادگیری تمام امکانات یک دوربین وقت خواهید گذاشت و یا به استفاده ی خودکار و اتوماتیک از دوربین بسنده خواهید کرد؟ جواب این سوال انتخاب و خرید یک دوربین را آسان تر می کند.

لوازم جانبی

بعد از خرید دوربین شما به دو وسیله ی جانبی احتیاج خواهید داشت:

۱- کیف دوربین: اندازه ی کیف بسته به نیاز شما و تعداد ابزار های کمکی دوربین متغییر است. یک کیف کمری بهترین انتخاب برای دوربین های کوچک point-and-shoot است و یک کیف کوله برای حمل دوربین های SLR همراه با فلاش، چند لنز و فیلتر، بهترین انتخاب خواهد بود. کیف های ضد آب که محوطه ی داخل آن قابلیت تقسیم بندی شدن دارد بسیار مناسب یک سفر است.

۲- سه پایه: سه پایه برای عکاسی در سفر الزامی ست چرا که به شما برای تهیه عکس هایی شفاف در نورهای ضعیف کمک خواهد کرد. البته در سفر هایی چون تور یک هفته ای دور اروپا، حمل سه پایه بسیار دردسر ساز خواهد بود اما درسایر موارد حداکثر سعی خود را برای داشتن یک سه پایه محکم ولی سبک بکنید. (سه پایه ها انواع و اندازه های مختلف دارند)

فیلترهای پولاریز

این فیلتر ها کمک بسیار بزرگی هستند برای عکاسانی که از دوربین های SLR استفاده می کنند چرا که با نصب این فیلتر بر روی لنز و چرخش آن می توانند بهترین وضعیت نور و رنگ را تشخیص داده و عکس هایی زیبا تهیه کنند.

این فیلتر ها با بالابردن کنتراست، اشباع رنگ ها و کاهش روشنایی بیش از حد، بر قدرت بصری تصاویر می افزایند. در عین حال فیلتر های پولاریز امکان آن را دارند تا انعکاس نور بر فضاهای شفاف و شیشه ای را از بین ببرد. برای مثال هنگام گرفتن عکس از یک ماهی در تُنگ و یا سوژه ای در پشت یک شیشه، می توانید از این فیلتر ها استفاده کنید.

بدون فیلتر پولاریز – با فیلتر پولاریز

لنز

انتخاب لنز برای عکس گرفتن از سوژه های مختلف به میزان تجربه و البته آگاهی شما از ویژگی های هر لنز بستگی دارد. لنزها به طور کلی با دو ویژگی از هم متمایز می شوند؛ فاصله ی کانونی که اکثرا با میلی متر اندازه گیری می شود و سرعت ثبت نور که دیافراگم نام دارد و نشانه ی آن حرف لاتین f می باشد .عدد کمتر دیافراگم بر توانایی بیشتر لنز برای ثبت تصاویر شفاف در محیط های کم نور دلالت دارد.

انواع لنز ها بر مبنای فاصله ی کانونی عبارتند از:

لنز نرمال:

این لنز عکس هایی با پرسپکتیو چشم های یک انسان تهیه می کند و معمولا طیف ۴۵ تا ۶۰ میلی متر را در دوربین های ۳۵ میلی متری پوشش می دهد. سال های نه چندان دور لنز نرمال اولین لنز شما هنگام خرید یک دوربین SLR بود اما امروزه از میزان محبوبیت آنها کاسته شده است چرا که مردم ترجیح می دهند از لنزهای زوم با فاصله ی کانونی متغیر استفاده کنند.

لنز واید:

چشم انداز ها به وسیله ی این لنز وسیع تر به نظر می رسند و لنزهای ۲۰ تا ۳۵ میلی متری محبوبیت بیشتری نسبت به سایر لنزهای واید دارند. این لنز ها عکس هایی با عمق میدان واضح تر تهیه می کنند و برای عکاسی از مناظر، ساختمان ها و عکاسی در محیط های بسته کارایی بیشتری دارند.

لنز تله:

از فاصله ی کانونی ۸۵ میلی متر به بالا جز لنزهای تله محسوب می شود. در این لنزها سوژه و فاصله های اطرافش فشرده به نظر می رسند و برای مثال می توانیم از لنز های سوپرتله در عکاسی از جانوران وحشی استفاده و چهره ی آنها را از نزدیک ثبت کنیم. متاسفانه هر چه عدد دیافراگم پایین تر باشد لنز بزرگ تر، سنگین تر و البته گران تر خواهد بود. شما باید لنز های تله را بر حسب بودجه و نیازتان برآورد و خریداری کنید. مثلا لنز ۸۵ میلی متری برای پرتره بسیار مناسب است.


لنز زوم:

این لنز ها با فاصله های کانونی مختلف ساخته می شوند و امروزه پرطرفدارترین لنز به شمار می آید. شما می توانید به جای حمل انواع لنز نرمال، تله و واید از یک لنز زوم با فاصله ی کانونی متغیر ۱۰۵-۲۸ میلی متری بهره ببرید و با اضافه کردن یک لنزتله زوم ۲۱۰-۸۰ تمام فاصله های کانونی را پوشش دهید.

نوردهی

نوردهی به معنای کسب نور کافی برای ثبت یک تصویر است. اگر به عکس بیش از حد نور برسانید تصویر شما کاملا از بین می رود و اگر از میزان نور بیش از حد کم کنید، تصویر در هاله ای از تاریکی فرو خواهد رفت. امروزه در اکثر دوربین های SLR و point-and-shoot سنسورهایی برای تعیین میزان نور به منظور ثبت یک عکس تعبیه شده است.

(در این تصویر شاهد انواع نوردهی به دوربین از طریق تغییر ISO و سرعت شاتر برای ثبت یک منظره هستید)

در واقع دوربین شما با اندازه ی گیری فاصله ی سوژه و بنا بر ISO تنظیم شده در دوربین، میزان نور لازم برای ثبت آن را اندازه می گیرد. دو عامل کنترل کننده ی نوردهی در دوربین، سرعت شاتر و دریچه ی دیافراگم است. سرعت شاتر بر اساس ثانیه اندازه گیری می شود و عدد بالاتر نور کمتری را به ثبت می رساند.

دیافراگم همانطور که قبلا توضیح داده شد بر مبنای f/stops اندازه گیری می شود و عدد کمتر نور بیشتری را کسب می کند. در واقع دیافراگم و سرعت شاتر دو دروازه بان برای ورود و ثبت نور در دوربین هستند. دانستن ارتباط این دو عامل بسیار مهم و اساسی ست. عمق میدان و ثبت سوژه ی در حال حرکت بستگی به تنظیم سرعت شاتر و عدد دیافراگم دارد.

ملاحظـــــــــــــــات

• دستگاه‌های بازرسی مجهز به اشعه ایکس در فرودگاه‌های کشورهای توسعه یافته بسیار پیشرفته هستند؛ در نتیجه امکان آسیب دیدن تجهیزات عکاسی شما منتفی است. اما در کشورهای کوچک و یا دورافتاده، تا حد ممکن سعی کنید مامور را برای عدم بازرسی دوربینتان با دستگاه مجاب کنید. البته در نظر داشته باشید که دوربین با یک یا دو بار عبور از دستگاه متوجه خطر جدی نخواهد شد. پس در صورت مجاب نشدن مامور بازرسی، صبور باشید و دوربین را تحویل دهید.

• تا حد امکان دوربین و تجهیزات مربوطه را با خود به داخل کابین ببرید و در غیر این صورت آن را در وسط چمدان با لباس یا پارچه های قطور پشمی جاسازی کنید.

• به تعداد کافی باطری و نگاتیو (چنانچه از نگاتیو استفاده می کنید) باخود همراه داشته باشید چرا که در مکان‌های توریستی این اقلام بسیار گرانتر از معمول عرضه می‌شوند.

• در صورت زیاد بودن وسایل از سه پایه‌های کوچک چند سانتیمتری استفاده کنید. این سه پایه‌ها کوچک، سبک و قابل تنظیم به حالت‌های عمودی و افقی هستند.

مطالعه قبل از سفر

یکی از مهمترین مقدمات سفر، مطالعه درباره محلی است که به آن مسافرت خواهید کرد. سعی کنید یک برنامه زمان‌بندی شده برای خودتان تهیه کنید هر چند ممکن است فرصت انجام تمام آنها را پیدا نکنید. چقدر باعث تاسف شما خواهد شد اگر ابزار مناسب برای تهیه عکس از یک آبشار دیدنی در مسیر همراه نبرده باشید تنها به علت اینکه از وجود آن بی‌خبر بوده‌اید.

(مجلات ویژه، بخش سفر روزنامه‌ها، کتابچه‌های راهنما از جمله منابع خوب و مفید برای به دست آوردن اطلاعات هستند. )

درباره وضعیت جغرافیایی، آب و هوایی، فستیوال‌ها و تعطیلات رسمی کسب اطلاع کنید. اگر به زبان آن کشور احاطه ندارید حتما و حتما کلمات و جملات ابتدایی در یک ارتباط ساده را یاد بگیرید. این جملات اکثرا در کتابچه‌های راهنما سفر هر کشور وجود دارد.

بهترین منبع برای کسب اطلاعات جزیی کسانی هستند که قبلا به آن منطقه سفر کرده اند. مردم دوست دارند دیده‌ها و شنیده‌های خود را با دیگران قسمت کنند. وبلاگ‌ها و تالارهای گفتگو با موضوع‌های سفر بهترین منابع اینترنتی خواهند بود.

یک مجله از سفرهایتان درست کنید

عکس های شما باید چیزی بیش از یک مجموعه عکس نامنظم از سفرهایتان باشد. به آنها نظم ببخشید هر چند شبیه یک داستان دنباله دار از کار در نیاید اما می‌توانید آنها را تقسیم بندی و برایشان عنوان‌هایی انتخاب کنید. هر سفر شروع ، میانه و پایانی دارد و اگر آنها را با نظم به نمایش در آورید برای شما با معناتر و برای بینندگان جذاب تر خواهد بود.

اگر دوربین شما امکان ثبت تاریخ عکس ها را دارد برای هر روز تاریخ شروع و پایانی مشخص کنید. عکس هایی که نمایانگر احساس همسفرهایتان است را در کنار مناظر و عکس های دیگر قرار دهید؛ عکس های لحظات شاد، خستگی، سرخوشی. این عکس ها آلبوم شما را جذاب و بیننده را به دیدن عکس ها ترغیب می‌کند.

اگر عکس هایتان را در آلبوم قرار می‌دهید بعضی از نشانه‌ها مانند بلیط‌ها، صورت حساب رستوران، بروشور یک موزه و غیره می‌تواند آلبوم را جذاب و دیدنی کند. در آخر اینکه از نمایش دادن عکس هایتان و درخواست نظر سایر عکاس‌ها امتناع نکنید. از تجربه دیگران استفاده کنید و تجربه‌های خودتان را در اختیارشان بگذارید.

۵ نکته برای عکاسی در سفر

مارسل پروست رمان نویس فرانسوی در بیوگرافی خودش نوشته است: سفر برای اکتشاف دنیاهای جدید بازدید از سرزمینهای جدید نیست، بلکه یافتن چشمهایی جدید است. این نصیحت پروست، پندی برای زندگی بوده، ولی میتوان آنرا به عکاسی در سفر نیز تعمیم داد. اخیرا من دارم سعی میکنم که با چشمهایی جدید یا نگاهی تازه، عکاسی کنم. در این مقاله شرح خواهم داد که برای یک سفر عکاسی یا گرفتن عکس هایی جالب در یک سفر چه باید کرد.

چند سال قبل، من از کارم کناره گرفتم تا به صورت تمام وقت به گرفتن سلسله عکس هایی بپردازم که برای نوشتن کتابی در زمینه راهنمایی عکاسان در سفر بنام اسرار عکاسی احتیاج داشتم. انجام این کار ابتدا خیلی سر راست و راحت به نظر می رسید، من تنها نیاز داشتم تا از نماهای کلاسیک در مناطق مورد نظرم عکاسی نمایم. ولی به زودی فهمیدم که دیدگاه آماتوری من برای انتشار یک راهنمای مناسب، کافی نیست! یک کتاب عکاسی به عکس هایی بالاتر از یک آلبوم شخصی نیاز دارد و من می بایست عکس هایم را قویتر، رنگین تر، مهیج‌تر و امیدوارکننده‌تر می‌کردم. در طی این مطالعه و بررسی، من توانستم ابعاد مختلف این مهارت را که برای حرفه‌ای شدن نیاز بود کشف نمایم و بتوانم عکس هایی بگیرم که برای انتشار مناسب باشد، نه اینکه تنها به درد ثبت خاطرات گذشته بخورد. همانند آنچه که پروست گفت، من به مناظر و مکانهای جدید برای عکاسی نیاز نداشتم، بلکه نیاز به چشمهایی جدید یا نگاهی تازه داشتم.

اولین گام این بود که هدف خودم را بهتر بشناسم. من شروع به مطالعه کتابهای سفرنامه و مجلات راجع به مسافرت نمودم تا دریابم چه جور عکس هایی به نظرم جالبتر می آیند. بقول معروف کار را از انتها آغاز کردم. من بهترین عکس هایی را که می بافتم تجزیه و تحلیل می کردم تا بفهمم که راز زیبایی و جذابیت آن کار در چیست و چرا این عکس ها، از عکس هایی که من می‌گیرم جذابترند. این کار خیلی وقت‌گیر بود ولی من این کار را برای بهبود عکاسی‌اتان به شدت توصیه می‌کنم. عکس هایی که من را جذب می‌کرد رنگهایی زنده، ترکیب‌بندی ساده، استفاده مناسب از نور، نمایش عمق سه بعدی و نگاهی غیر معمول و جالب به یک مکان معروف و شناخته شده داشتند.

بعد از اینکه دریافتم به دنبال چه چیزی هستم، به مطالعه کتابها و مجلات عکاسی پرداختم تا مهارتهای مورد نیازم را یاد بگیرم. قدم نهایی این بود تا آموزه‌هایم را به عمل برسانم، و با انجام تمرین و گرفتن عکس های فراوان به مهارت عملی لازم برسم. مانند بسیاری از مهارتها، در عکاسی نیز تمرین کار را کامل می کند و تمرین بخش لذتبخش کار است. من در این مرحله مرتب از نتیجه کار خود نکات جدیدی می‌آموختم و با مقایسه کارهایم با کارهای دیگران که برایم جالب بودند، نکات قوت و ضعف عکس های خودم را مشخص می کردم. در این نوشتار به پنج نکته که شما را در بهبود عکس های سفرتان کمک می‌نماید اشاره خواهم نمود.

۱- تاثیرگذاری عکس

یک عکس عالی چشمها را می‌رباید و شما را مجبور می‌کند از مرق زدن کتاب دست برداشته و به عکس خیره شوید. در حالی که ممکن است یک عکس هزاران کلمه حرف داشته باشد ، ولی من فکر می‌کنم یک عکس خوب عکسی است که بیننده با دیدنش بی اختیار و از روی تعجب بگوید :وای!

کلید تاثیرگذاری بصری در ۴ چیز است: سادگی، رنگ، نور و عمق

۱- ۱- سادگی. من وقتی به بسیاری از عکس ها نگاه میکنم، چیزی که بیشتر از بقیه فدا شده است سادگی است و عکس درهم و برهم است. برای القای یک پیام واضح باید یک عبارت ساده و موجز بگویید: کم گوی و گزیده گو! بخشهای غیر ضروری عکس هایتان را ببرید و توجه بیننده را به سمت اساسی‌ترین اجزاء عکستان معطوف نمایید. تنها برای اینکه سوژه مورد نظرتان پس زمینه ای داشته باشد، بخشی از اطراف آنرا باقی بگذارید. درهم ریختگی را از عکستان دور کنید، بخصوص آنرا از لبه‌های عکس دور نمایید. به سادگی با گرفتن عکسی از فاصله نزدیکتر به سوژه و استفاده از یک لنز زاویه باز و یا زوم بیشتر با یک لنز تله میتوانید المانهای ناخواسته را از کادرتان خارج کنید.

مثلا من هنگام عکاسی از یک بنای زیبا دوست دارم از یک پیش زمینه قوی و یک لنز ۲۸ م.م. استفاده نمایم. ساختمان را در یک سوم بالای عکس قرار می دهم و دو سوم باقیمانده عکس را با گلهای رنگی یا استخر جلوی آن پر می‌کنم. من دوست دارم که پایین کادر را با آن زیبایی بی پایان ببندم. ضمنا با استفاده از یک دیافراگم کوچک مثل f22 همه چیز را در فوکوس نگاه می دارم.

۱-۲ – رنگ. راه مورد علاقه من برای افزایش تاثیر پذیری عکس ها، پررنگ و زنده کردن رنگها است. من عکس هایی که در آن قرمزی ماشینهای مسابقه‌ای، آبی آرام بخش آسمانی، زردهای با طراوت و سبزهای دلپذیر دارند را دوست دارم. باز تاکید میکنم، سادگی کلید تاثیر گذاری است، سعی نمایید برای تاثیرگذاری بیشتر تعداد و نوع رنگهای موجود در عکستان را حداقل نمایید. بطور کلی عکس، یک موضوع اصلی دارد و یک رنگ اصلی. تنها بر روی یکی از سه رنگ اصلی تمرکز نمایید:قرمز، آبی یا زرد. این رنگ های غالب بهترین توازن را با رنگهای مکمل خود برقرار می نمایند:قرمز با سبز، آبی با نارنجی و زرد با بنفش.

برای سالهای متمادی، من از رنگهای چشمگیر در عکس هایم استفاده نمی کردم و این بسیار مخرب بود. از انواع فیلتر و محدوده بندی نور استفاده می کردم، ولی هیچکدام درست کار نمی کرد. ولی بالاخره راز کار را پیدا کردم که در یک کلمه نهفته بود:

رنگ های شاداب و زنده (Velvia). با استفاده از اسلاید رنگی با رنگهای شاداب و اشباع ناگهان عکس های آماتوری بی رمق من به عکس های حرفه ای با رنگهای زنده تبدیل شد. این دریافت شبیه یک الهام حیات بخش بود. (در دوربین های دیجیتال معمولا یک مد رنگی Velvia وجود دارد که رنگ هایی با اشباع بیشتر و غنی تر ایجاد میکند.- م.)

دو حربه دیگر برای زنده‌تر کردن رنگها وجود دارد که هر دو بسیار ساده‌اند. اول این از یک فیلتر پلاریزه استفاده نمایید که قیمت بالایی هم ندارد. من در بیشتر عکس های روز در هوای آزاد، از فیلتر پلاریزه برای پررنگ تر کردن آبی آسمان استفاده می‌کنم. ضمنا این فیلتر انعکاس سطوح را کم می ‌کند و باعث می شود تا رنگ سطوح درخشان و زنده‌تر به نظر آید. دوم اینکه عکستان را در طیف‌های متوسط تنظیم نمایید. برخلاف چشم انسان، فیلم عکاسی دارای محدوده دینامیکی کوچکی است که فقط می تواند محدوده باریکی از سطوح روشنایی را ثبت نماید. بنابر این سعی نمایید اجزائی را که از سایرین خیلی روشن تر یا تیره تر هستند در نظر نگیرید و طیفی متعادل در میان کادر را برای نورسنجی استفاده نمایید.

۱- ۳- نور. استفاده خوب از نور رمز عکس های برنده است. استفاده موثر از نور روز می تواند رنگهای عکستان را نیز بهبود بخشد. رمز عکس هایی مانند عکس های نشنال جئوگرافیک این است که وقتی نور خورشید طلائی است – ساعات ابتدایی بعد از طلوع آفتاب یا نور قبل از غروب – عکس بگیرید. عکاسان حرفه‌ای این زمان را ساعات جادوئی می‌نامند. با نزدیک شدن خورشید به افق، نور خورشید مجبور است مسیر بیشتری را در هوا و از جمله از میان لایه ازون، گرد و غبار و بخار آب عبور نماید. بنابراین طول امواج واقع در انتهای طیف آبی پراکنده شده بیشتر از امواج واقع در انتهای طیف قرمز جذب می‌شوند. بنابر این نور خورشید ابتدا به زردی و سپس رفته رفته به سرخی می‌گراید. این نور طلایی منظره شما را با رنگی آتشین نقاشی نموده و تصاویری حیرت‌انگیز ایجاد می کند. ضمنا نور کمتر محدوده روشنایی منظره را کمتر نموده و به دوربین امکان ثبت بهتر رنگ ها را می دهد.

۱- ۴- عمق. در عسکهایتان اجزایی که عمق را نشان می‌دهند بگنجانید تا عکس های دو بعدی را به سه بعدی تبدیل نمایید. مثلا با ترکیب یک پس زمینه جداگانه با یک سوژه بسته، سوژه و زمینه آن را در صفحات جداگانه‌ای قرار دهید. دنبال یک سری خطوط راهنما همانند یک دیوار، نرده یا جاده بگردید تا بیننده را به درون عکس بکشید. با عکاسی در ساعات جادوئی با ایجاد سایه‌های طویل‌تر شکل و بافت بهتری ایجاد نموده و به جدایی سوژه از زمینه کمک می‌نماید.

۲- تحقیق نمایید.

هر چه بیشتر در مورد محل مورد عکاسی تحقیق نمایید عکس هایتان بهتر خواهد شد. قبل از بازدید از یک محل، دنبال مطالبی در مورد آنجا بگردید. بسیاری از شهرها و کشورها و مناطق توریستی دارای سایت یا دفاتر خاصی هستند که میتوانند اطلاعات خوبی به همراه عکس هایی از مکان مورد نظر در اختیار شما قرار دهند. دفترچه‌های رنگی راهنمای مسافرین و کتابهای عکس مکانهای مورد نظر دارای عکس های زیادی از آن منطقه خواهد بود. ضمنا می توانید با استفاده از چند کلمه کلیدی خاص، به جستجوی مطالب و عکس های منطقه مورد نظر در اینترنت بپردازید.

وقتی به محلی وارد می‌شوید، قفسه عکس های کارت پستال، کتابهای عکس یادگاری، دفاتر محلی اطلاعات توریستی را جستجو کنید و با رانندگان تاکسی و خدمه هتل صحبت نمایید تا اطلاعات بیشتری در مورد محل به دست آورید و آماده بکارگیری دوربینتان شوید.

من قبل از بازدید از هند، یک کتاب عکس پیدا کردم با عکسی فریبنده از تاج محل که از روی رودخانه گنگ گرفته شده بود. وقتی من به آن محل معروف رسیدم هیچکس حتی کارکنان اطلاعات توریستی نمی دانستند که چگونه می‌توان به رودخانه دسترسی پیدا کرد. بطور اتفاقی یک راننده تاکسی اطلاع داشت و توافق کرد که قبل از طلوع آفتاب مرا به آنجا ببرد. ما از میان یک کوچه باریک گذشتیم و به لب رودخانه رسیدیم که در آنجا همه چیز ویرانه و متروکه بود و جز یک خانه کوچک چیزی وجود نداشت. درست هنگامی که خورشید شروع به طلوع کرد، مردی از آن خانه برای سیگار کشیدن بیرون آمد. بعد از اجازه گرفتن از او، چند عکس از او که از طلوع آفتاب و پک زدن به سیگار لذت می‌برد گرفتم. این عکس که در آخرین سفر آماتوری‌ام گرفتم یکی از عکس های مورد علاقه من است و در زمره یکی از عکس های مورد توجه و پرمباحثه نشنال جئوگرافیک قرار گرفت.

3- منطقه را بگردید.

قبل از گرفتن عکس، ۲-۳ ساعت در محلهای اصلی مورد نظر بگردید. لیستی از نماهایی که باید عکاسی کنید تهیه نمایید و با استفاده از نقشه برنامه ریزی نمایید تا چگونه محلهای مختلف را در بهترین شرایط نوری اشان مجددا جهت عکاسی بازدید نمایید. معمولا بهتر است محلهایی که رو به شرق هستند را در صبح هنگام یکه خورشید در شرق طلوع می کند عکاسی نمایید و محلهایی که رو به غرب هستند را در بعد از ظهر. (در نیمکره شمالی محلهایی که رو به جنوب هستند در زمستان هنگام طلوع خورشید که خورشید جنوبی‌تر است دارای نور بهتری هستند و مکانهایی که شمالی هستند در تابستان که خورشید شمالی تر است نور مناسبتری دارند.)

برای اینکه موقعیت خود را خوب بشناسید و ارزش آنرا احساس نمایید وقت کافی بگذارید. بیشتر مردم عادت دارند یک عکس بگیرند و سپس به سمت موقعیت دیگری حرکت کنند، ولی من توصیه می کنم زمان بیشتری در جای خود بمانید و منظره را از درون منظره یاب دوربین خود بررسی نمایید. برای پیدا کردن زمینه و پیش زمینه بهتر و نیز تغییر کادر و ترکیب بندی عکس جوانب کار را بررسی نمایید.

من وقتی در حال عکاسی کلیسای میسیون دولورز در سانفرانسیسکو بودم یک گروه توریستی وارد کلیسا شد. هر کدام از توریستها تعدادی عکس استاندارد از کلیسا گرفتند و آنجا را ترک کردند. من بیشتر توقف کردم و سالنهای جانبی و معماری پر زرق و برق اسپانیایی آن را با دقت بررسی کردم. این زمان اضافی که من صرف کردم باعث شد تا عکسی که از این سالن گرفتم به عنوان عکس روی جلد کتاب رسمی راهنمای بازدید کنندگان از سانفرانسیسکو انتخاب شد.

۴- هویت عکس را مد نظر داشته باشید.

هنگامی که من انتشار عکس های سفرم را شروع کردم متوجه شدم که همه ویرایشگران عکس در عکس ها به دنبال موضوع مشترکی می کردند: مردم. با اضافه کردن یک یا دو نفر از مردم هر منطقه در عکس ها یک نقطه ارتباط قوی برای بیننده بوجود می‌آید، انگار که خودش را در آن محل احساس می‌کند. همچنین با این کار احساسی از اندازه اشیاء و اجزاء عکاسی شده برای بیننده بوجود می‌آید، مثلا با وجود چند نفر در محوطه یک بنای قدیمی یا پای یک آبشار بیننده بزرگی و ابعاد آنها را متوجه می شود.

ضمنا در این سفرها، فستیوالها، کارناوالها یا مراسمی که مردم در آن حضور دارند از دست ندهید، معمولا لباسهای رنگارنگ یا محلی و آداب و رسوم هر منطقه مناظری خوشایند و جذاب را برای عکس شما فراهم می‌آورد.

۵- به دنبال تنوع باشید

تنوع بخش مهمی از زندگی و همچنین عکاسی است. تصور نمایید که عکس هایتان به عنوان یک گروه عکس چطور به نظر می‌رسند. سعی نمایید تا شیوه‌های مختلفی برای عکاسی انتخاب نمایید، مناظر زاویه باز را با تصاویر خاص دارای جزئیات دقیق ترکیب نمایید، عکس های روز را با شب و عکس های پرتره را با عکس های انتزاعی… خلاصه اصل تنوع را در نظر داشته باشید.

وقتی در یک شهر گردش می کنید، دنبال چند دسته از موضوعات مختلف باشید، نظیر علائم، چشم‌اندازها، لحظات خاص، ساختمان ها، مردم، مناظر خیابانی، فستیوالها، مکان های مقدس و عبادت گاهها، سواحل دریاچه‌ها و مناظر دریا، غذاها و غیره. خود را محدود به عکاسی از یک موضوع تنها مثلا ساختمان ها نکنید. به دنبال نماهای غیر مرسوم از مناظر و سوژه‌های مشهور باشید، مانند نماهایی که چند نماد تصویری را یکجا نشان می‌دهند. مثلا من در لندن سعی کردم یک کافه مدرن را همراه با یک باجه تلفن قدیمی در یک عکس بگیرم. به یاد داشته باشید وقتی شما عکس هایتان را به دوستان و خانواده‌اتان نشان می‌دهید، می‌خواهید داستان سفرتان را تعریف نمایید. بنابر این فراموش نکنید که بخش های عادی‌تر سفرتان را هم به تصویر بکشید، پیزهایی مثل نشانه‌ها، حمل و نقل و رستوران ها تا بتوانید آنچه را که دیده‌اید برای آنها بازگو نمایید و تنوع بیشتری به کار خود ببخشید.

من امیدوارم که این نوشتار مختصر به شما ایده جدیدی بدهد تا آنرا در سفر بعدی خود تجربه نمایید. این نکات عکاسی مرا در حد قابل توجهی بهبود دادند. فقط آنچه را که پروست گفت به خاطر داشته باشید: تنها به دنبال مناظر جدید نباشید، بلکه دنبال چشمهای جدید برای دیدن باشید.

ترجمه: نفیسه مطلق
لینک ثابت
درباره : آموزش عکاسی طبیعت ,
بازدید : 1198
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

برچسب ها : اموزش عکاسی , اموزش عکاسی در سفر , نکات عکاسی در مسافرت , نکات عکاسی در طبیعت , نکات اموزش عکاسی , وب سایت اموزش عکاسی , روش های عکاسی طبیعت , اموزش فارسی عکاسی ,
راهنمای عکاسی در طبیعت و حیات وحش

راهنماهاي طبيعت‌گردي و محققين علوم طبيعي و عكاسان حيات وحش و شايد بعضي شكارچيان، ساعت‌هاي بسياري را در طبيعت مي‌گذرانند و بالطبع به عناوين مختلف با حيات وحش جانوري و گياهي سروكار دارند ولي انگشت شمارند از اين جمع كه به اندازه عكاسان حيات وحش به جانوران وحشي نزديك شده و از ديدن شگفتي‌هاي آفرينش آنها غرق در حيرت شوند.

راهنماهاي طبيعت‌گردي و محققين علوم طبيعي و عكاسان حيات وحش و شايد بعضي شكارچيان، ساعت‌هاي بسياري را در طبيعت مي‌گذرانند و بالطبع به عناوين مختلف با حيات وحش جانوري و گياهي سروكار دارند ولي انگشت شمارند از اين جمع كه به اندازه عكاسان حيات وحش به جانوران وحشي نزديك شده و از ديدن شگفتي‌هاي آفرينش آنها غرق در حيرت شوند. اول صبح زماني كه كبك‌ها و تيهوها پس از خوردن آب سر به آسمان مي‌سايند و در اوج لذت شروع به آواز خواندن مي‌كنند يا يك پازن زيبا كه برفراز صخره‌اي بس بلند و سخت براي ما و آسمان براي او مغرورانه و با صلات ايستاده است يا پرش‌هاي بلند و هنرمندانه قوچ و ميش‌ها در هنگام فرار از دشمن و... كمتر انساني است كه چنين لحظاتي را درك كرده باشد و چقدر لذت بخش است ثبت هنرمندانه اين لحظات توسط انسان‌هايي اهل ذوق و هنر (مثل شما) كه به اندازه كافي راجع به حيات وحش و عكاسي و هنرمندانه انديشيدن مي‌دانند.. آيا شکارچیان كه از نزديك شدن به حيات وحش را به خصوص براي حيواناتي كه شكار مي‌شوند، هنري بزرگ مي‌دانند، اطلاع دارند كه براي گرفتن يك عكس خوب از يك پستاندار بزرگ جثه‌اي همچون قوچ و ميش يا كل و بز بايد به فاصله 40-70 متري آنها رفت و درهمان حالت علاوه بر جهت باد و ايجاد نكردن صدا به زاويه نور كه بر موضوع مي‌تابد و نحوه ايستادن آنها و پس زمينه‌اي كه بايد مناسب باشد و رفتارسنجي صحيح حيوان و... دقت كرد؟ بنابراين چطور شليك از فواصل 100-300 متري (به استناد گفته خود شكارچيان) به موجودي كه توانايي دفاع از خويش را ندارد هنرمندانه مي‌دانند و به خون غلتيدن آخرين جمعيـت‌هاي قوچ و ميش و كل وبز ايران را كه در رده‌هاي بالاي طبقه‌بندي گونه‌هاي درمعرض خطر در سطح جهاني قرار دارند و حتي زنده عكس گرفتن از يك حيوان تيرخورده را كه در حال زجر است يك هنر مي‌دانند؟! چرا به جاي صداي وحشتناك يك شليك را با صداي يك كليك نرم و آرام شاتر يك دوربين خوب عوض نمي‌كنند؟! چون در نهايت با كمي تفاوت، نتيجه يكي است. در حالت اول در صورت موفقيت يك عكس پيروزمندانه با يك حيوان غرق در خون است و در حالت دوم فريز كردن زمان و مكان آن حيوان زيبا از دايره ديد شما برروي سنسور و يا نگاتيو دوربين شما. ولي آن تفاوت اندك در اين است كه در حالت دوم آن حيوان زيبا (با شاخ‌هايي كه شما عاشق آنهاييد) پس از نگاهي كوتاه به شما با جست‌هايي بلند و زيبا كه لذت ثبت آن را دو چندان مي‌كندف در آغوش مهربان طبيعت باقي مي‌ماند و با قابي زيبا زينت‌بخش خانه‌ها خواهد شد. اگر نتيجه كار را به هر كس نشان دهيد به خاطر رفتار هنرمندانه و مهربانانه شما با طبيعت به اوج انسانيت شما تبريك خواهد گفت. برخي تجربيات من در زمينه هنر عكاسي از حيات وحش ايران:
ادامه مطلب
درباره : آموزش عکاسی طبیعت , آموزش عکاسی حیات وحش ,
بازدید : 6540
امتیاز : نتیجه : 5 امتیاز توسط 5 نفر مجموع امتیاز : 26

برچسب ها : تکنيک هاي عکاسي , ترفندهاي عکاسي , آموزش , عکاسي , فتوشاپ , ابزارهاي فتوشاپ , حیات وحش , عکاسی از حیات وحش , آموزش عکاسی از حیات وحش , ترفند هی عکاسی از حیات وحش , عکاسی در طبیعت , چگونه از حیوانات عکس بگیرم , عکاسی از حیوانات , عکاسی از سگ ها , عکاسی از گربه ها ,
عكاسي از طلوع و غروب آفتاب
طلوع و غروب آفتاب يكي از دراماتيك ترين صحنه هايي است  كه طبيعت به ما هديه كرده است. به همين دليل بيشتر عكاسان چه حرفه اي و چه آماتور علاقه خاصي به عكاسي از غروب آفتاب نشان مي دهند لذا بر آن شديم تا در اين مقاله از مقالات آموزش عكاسي ياد بگير دات كام نكاتي را براي گرفتن عكس هاي زيبا از طلوع يا غروب آفتاب بيان كنيم.
ادامه مطلب
درباره : آموزش عکاسی طبیعت ,
بازدید : 1064
امتیاز : نتیجه : 2 امتیاز توسط 2 نفر مجموع امتیاز : 2

برچسب ها : تکنيک هاي عکاسي , ترفندهاي عکاسي , آموزش , عکاسي , فتوشاپ , ابزارهاي فتوشاپ , عکاسی از طلوع آفتاب , عکاسی از غروب آفتاب , عکاسی از طلوع و غروب آفتاب ,
عکاسی در ساحل

 

كمتر خاطره اي مانند يك روز تعطيل در كنار ساحل دريا زيبا و آرام بخش است. به خصوص اگر اين خاطرات را بتوان در عكاسي هايي زيبا ثبت كرد. به علاوه عكاسي در ساحل دريا فرصت ها و جلوه هاي متنوعي خلق مي كند. خوب اجازه دهيد ببينيم چگونه مي توانيم انرژي و حرارت بيشتري در اين عكس ها اضافه كنيم.

بازيها و جنبش ها را از دست ندهيد

در ساحل فعاليت هاي محدودي وجود دارد و مي توانيد از آنها عكس بگيريد تا فضاي منحصر به فرد ساحل را به نمايش بگذاريد. از خانواده خود در حال ساخت قلعه شني، كندن گودال، دويدن در آب و ... عكس بگيريد. در اين عكس ها با قرار دادن دوربين در ارتفاع چشم فردي كه از او عكس مي گيريد صحنه زيباتري خلق خواهيد كرد.


ادامه مطلب
درباره : آموزش عکاسی طبیعت ,
بازدید : 650
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

برچسب ها : تکنيک هاي عکاسي , ترفندهاي عکاسي , آموزش , عکاسي , فتوشاپ , ابزارهاي فتوشاپ , s , عکاسی از طبیعت , عکاسی از ساحل , آموزش عکاسی ا ساحل , آموزش عکاسی از کنار دریا ,
بازتابنده ها
ر مواجهه با نور شدید آفتاب ,یک عکاس حرفه ای از يك بازتابنده استفاده میکند. در واقع این بازتابنده ها به منظور حمل و نقل راحت تر تا حد امكان کوچک طراحي شده اند اما نه آنقدر کوچک که بتوانید آنرا در جیب خود بگذاريد. همینطور شما به یک دستیار احتیاج دارید تا هنگام عكاسي آن را برایتان نگه دارد!

بازتابنده ها در عكاسي

 این بازتابنده ها در انواع مختلف وجود دارند  و رنگ های سفید نقره ای و طلایی معمول ترین رنگ های آن ها میباشند. به نظر من به کمک بازتابنده مي توانيد در مناطقي كه سایه وجود دارد کمی نور بیاندازید که نتیجه آن کاهش کنتراست کلی عکس است. با نزدیکتر یا دورتر کردن بازتابنده به سوژه عکاسی میتوانیم مقدار کنترست را دقیق تر تنظیم کنیم.

پشت اين وسیله تيره است که کار مخالف بازتابنده را انجام میدهد.این قطعه به همان روش قبلی مورد استفاده قرار میگیرد اما به منظور افزودن سياهي و خلق مناطق سایه دار  به عکس استفاده مي شود و به آن "gobo"(نوعي پرده پارچه اي سياه رنگ که در تلويزيون و سينما دوربين را از نور زاءد محفوظ نگه ميدارد.)  مي گويند.
gobo ها و بازتابنده ها در مد لباس  و  عکاسی های پر زرق و برق موارد استفاده ی زیادی دارند.

بازتابنده ها در عكاسي


اگرچه بازتابنده ها و  gobo ها همه جا كارساز نيستند اما برای همه عکاسان غیر حرفه ای آشنايي با آن ها و نحوه استفاده از آن با ارزش است. اغلب شما میتوانید به وسیله ی یک کارت یا کاغذ روی یک دیوار سفید کار مشابه را انجام دهید.

لینک ثابت
درباره : آموزش عکاسی طبیعت ,
بازدید : 581
امتیاز : نتیجه : 5 امتیاز توسط 5 نفر مجموع امتیاز : 5

برچسب ها : بازتابنده ها , نقش بازتابنده ها در عکاسی , استفاده از بازتابنده ها , بازتابنده , تکنيک هاي عکاسي , ترفندهاي عکاسي , آموزش , عکاسي , فتوشاپ , ابزارهاي فتوشاپ ,
عکاسی از رودخانه

تا آنجا که به عکاسی مربوط می شود اگر در کمترین زمان ممکن تصویر ثبت شود بهترین عکس خلق خواهد شد. این حرف در بسیاری موارد صحیح است ولی در برخی موارد عکس حالتی ساکن و مرده به خود می گیرد. آبشار ها و رودخانه ها نمونه های کلاسیک از این دست هستند و هنگام عکاسی از این سوژه ها اگر شاتر دوربین مدت بیشتری باز بماند تصویر زیبا تری خلق خواهد شد.

عكاسي از رودخانه ها و آب روان

عكس از آب روان


ادامه مطلب
درباره : آموزش عکاسی طبیعت ,
بازدید : 744
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

برچسب ها : عکاسی از رودخانه , رودخانه مات , عکاسی از طبیعت , سفیدی در عکاسی , رفع سفیدی در عکاسی , تکنيک هاي عکاسي , ترفندهاي عکاسي , آموزش , عکاسي , فتوشاپ , ابزارهاي فتوشاپ ,
آموزش عکاسی حرفه ای از منظره
همان طوری که میدانید عکاسی از منظره و طبیعت زنده بسیار لذت بخش است ، اما اگر شما اصول عکاسی از منظره را بدانید مطمئنا عکس های بهتری میتوانید تهیه کنید که هم برای خود شما لذت بخش تر است و هم عکسی که تهیه میکنید زیباست و میتوانید در معرض دید عموم بگذارید. آموزش عکاسی حرفه ای از منظره عکاسي از منظره از اين لحاظ که شما مي‌خواهيد تمام تصوير در فوکوس (واضح) باشد در نقطه مقابل پرتره قرار دارد. براي دستيابي به اين هدف بايد از يک عدد f بزرگتر که باعث عمق ميدان بيشتري مي‌شود(مثلأ 16یا21 f ) استفاده نماييد. (با دوربين‌هاي ديجيتال معمولي اغلب بخاطر فاصله کانوني کم لنزشان، حتي با عددهاي f کوچک عمق ميدان مناسبي به دست مي‌آيد.) بايد از قانون يک سوم براي گرفتن يک سوم زمين و دو سوم آسمان و يا برعکس استفاده نماييد. حتما بايد تنظيم زاويه باز لنز(واید) را بکار ببريد. با قرار دادن يک جسم در جلوي عکس مي‌توان احساس سه بعدي بودن عکس را تقويت نمود. اگر آب جاري در صحنه وجود دارد با پايين آوردن سرعت شاتر احساس حرکت در آب را مي‌توان نشان داد. اگر منظره کوهستان را مي‌گيريد، استفاده از يک فيلتر uv برای حذف اشعه های ماوراء بنفش و گرفتن تصویری شفاف مفیداست .درصورتی که از آب تصویر می گیرید نصب فیلتر پولاریزه برای حذف انعکاس آب و نشان دادن شفافيت آب خوب است . تنظیمات پيشنهادی برای دوربین های دیجیتال : فاصله کانوني: 38 mm ديافراگم: F16 (کمترين عدد f موجود) مد عکاسي و نور: اولويت شاتر، منظره سه پايه: براي سرعتهاي پايين شاتر لازم است.
لینک ثابت
درباره : آموزش عکاسی طبیعت ,
بازدید : 920
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

برچسب ها : آموزش , عکاسي , فتوشاپ , ابزارهاي فتوشاپ , دیاقراگم , سرعت شاتر , فاصله کانونی , منظره ,

1.jpg

معمولا قوانین و قواعد خاصی بر هنر حاکم  است .  عکاسی همچون دیگر هنر‌ها دارای قواعدی است که بارها شنیده ایم و به ما توصیه شده است، این قواعد در اکثر کلاس‌ها و کتب عکاسی و مراجع توسط اساتید بر ما حکم شده‌اند و ما را به پیروی از آنها رهنمون ‌می‌کنند. قواعد  کلاسیکی که برای داشتن یک عکس بهتر، زیباتر، و هنرمندانه تر به ما کمک شایانی ‌می‌کنند. اما اگر عکاسی را یک هنر بدانیم ( همچون سایر هنر‌ها ) ما به عنوان هنرمند و عکاس باید خلاقیت و نوآوری های خود را نیز به آن بیافزاییم. پیروی از اصول و قواعد در بسیاری از موارد الزامی است و عکاس چاره‌ای جز استفاده صحیح از اصول و ابزارش ندارد و همواره باید به این اصول و قواعد پایبند باشد. اما گاهی هنرمندانی هسستند که با خلاقیت و با کمک افکارشان یک هنر را ماندگار ‌می‌کنند. چه بسیار از هنرمندان کلاسیک در رشته های مختلف که ما هرگز نامی از ایشان نشنیده ایم و چه بسیار هنرمندانی که با ذوق و سلیقه خود ماندگار شده اند.
ادامه مطلب
درباره : آموزش عکاسی طبیعت ,
بازدید : 865
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

هنر عکاسی منظره

اگر از اطرافیانمان بپرسیم بهترین عکاس طبیعت چه کسی است، بیشتری‌ها آنسل آدامز را نام خواهند برد.
آدامز عکاسی حیات وحش را تجربه نکرده است و فقط کمی تجربه عکسی ماکرو هم داشت و هیچ وقت عکاسی زیر آب را نیز انجام نداده است.
راحت تر بگویم، او خیلی از عکاسی‌هایی که آنها را زیر مجموعه عکاسی طبیعت می‌دانیم تجربه نکرده است.
پس چرا وی بهترین عکاس طبیعت است؟


ادامه مطلب
درباره : آموزش عکاسی طبیعت ,
بازدید : 803
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

برچسب ها : آموزش , عکاسی , فتوشاپ , ابزارهای فتوشاپ , منظره , آناتومی منظره , بافت , رنگ ,
Focus Stacking

پیش گفتار
 Focus Stacking یک تکنیک قوی برای افزایش عمق میدان در عکسهاست که بیشتر در مکروگرافی و عکس‌های کلوزآپ کاربرد دارد زیرا در اینگونه عکس‌ها گاهی حتی بیشینه عدد دیافراگم لنز‌ها هم توانایی ثبت همهٔ المانهای تصویر را در فوکوس نخواهد داشت.
این روش همچنین برای غلبه بر کاهش شارپنس منتج از دیفرکشن لنز‌ها نیز مفید است.

F-S-1_1.jpg
ادامه مطلب
درباره : آموزش عکاسی طبیعت ,
بازدید : 660
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

اموزش عکاسی به روش ضدنور

 

در عكاسي، ضدنور به موضوعي گفته كه نور از پشت به آن تابيده باشد يا اينكه به طور مستقيم از منبع نور عكس گرفته شود كه اصطلاحاً در زبان انگليسي به آن «Back-Lighted» مي‌گويند.

نور پشت زيباست، داراي تضاد است، از لحاظ گرافيكي ساده، از لحاظ زيبايي‌شناسي هيجان‌انگيز، از لحاظ فني دشوار و داراي كشش‌هاي بالقوه فراواني است.
در صورت استفاده از حالت هاي اتوماتيك دوربين عكاسي ضدنور
 موضوع به صورت سياه رنگ و زمينه عكس به صورت طبيعي ثابت خواهد شد
نور پشت دو خاصيت دارد، يكي اينكه دشوارترين نور در نورپردازي براي عكاسي است و دوم اينكه جالب‌ترين، خلاق‌ترين و زيباترين شكل نورپردازي است.
عكاسان مبتدي در برخورد اول با چنين صحنه‌اي دست و پاي خود را گم مي‌كنند و درمي‌يابند كه عكس گرفتن از اين‌گونه صحنه‌ها مستلزم تمرين‌هاي مداوم و ديد ماهرانه‌اي است، اما براي حرفه‌اي‌ها نور پشت همان خميرمايه‌اي است كه با آن شاهكارها را خلق مي‌كنند و بدون شك هر بيننده آگاه و مطلع تفاوت يك عكس معمولي را با تابش نور از مقابل و تصوير سه‌بعدي و ظريفي از همان صحنه كه به شيوه ضدنور گرفته شده است را به خوبي مي‌داند.
در مواقعي كه خورشيد به صورت سو‍ژه اصلي مطرح مي باشدبراي زيباتر شدن عكس
مي توان از پيش زمينه هايي مثل ابرها و آب و درخت استفاده كرد.
دقت كنيد براي افزايش عمق ميدان عكس از ديافراگم هاي بسته مثل 22 استفاده كنيد
براي اجراي اين تكنيك هيچ مشكل خاصي وجود ندارد، فقط باتوجه به اينكه در اين‌گونه عكاسي لنز دوربين به طور مستقيم روبه‌روي نور قرار مي‌گيرد. بايد چند نكته اساسي زير را به خاطر بسپاريد:

 

1- بازتاب ناخواسته نور در لنز كه به وسيله تابش مستقيم نور آفتاب يا فلاش به سطح لنز پديد مي‌ايد.
2- كنتراست بيش از حد كه از اختلاف بين تيره‌ترين و روشن‌ترين قسمت‌هاي موضوع به وجود مي‌آيد. (كنتراست عبارت است از شدت دامنه روشنايي تا تيرگي قسمت‌هاي مختلف تصاوير رنگي يا شدت دامنه سفيدي تا سياهي در تصاوير سياه و سفيد).
3- محاسبه ميزان نور لازم با روش صحيح كه حالت و نتيجه مطلوب را عملي سازد.
با استفاده از روش ضد نور مي توان موضوعات عادي را به صحنه هاي جالبي تبديل كرد
براي جلوگيري از بازتاب ناخواسته نور در لنز كه باعث خرابي عكس مي‌شود و شفافيت آن را كاهش مي‌دهد، استفاده از آفتابگير «Hood» بر روي لنز الزامي است آفتابگيرها حلقه‌هاي لاستيكي يا فلزي توخالي هستند كه بر روي لنز نصب مي‌شوند و از ورود نورهاي مزاحم به داخل لنز جلوگيري مي‌كنند.
براي مسلط شدن بر مشكل كنتراست بيش از حد بايد يك بار از بخش روشن تصوير نورسنجي و يك‌بار نيز از بخش تيره موضوع نورسنجي كنيم، سپس ميانگين اين دو بخش نور را ملاك عمل براي گرفتن عكس قرار دهيم.
اگر بخواهيم جزئيات قسمت‌هايي را كه در سايه قرار گرفته‌اند، بهتر مجسم سازيم، بايد براي محاسبه ميزان نور لازم ابتدا به چهره موضوع نزديك شويم و از فاصله حدود 25‌سانتي‌متري آن را نورسنجي كنيم و سپس به عقب برگرديم و بدون نورسنجي مجدد و با اطلاعات قبلي به دست آمده مبادرت به گرفتن عكس كنيم. و دقت كنيم در اين حالت دوربين بايد در حالت تنظيم دستي باشد. اگر در عكاسي ضدنور از حالت‌هاي اتوماتيك دوربين خود استفاده كنيد، سوژه به صورت سياه ثبت خواهد شد و اطراف آن نوري هاله مانند به وجود مي‌آيد.
دنياي ضدنور، دنيايي از تصاوير گويا و شناور در نور و سايه است. كاربرد شيوه و تكنيك ضدنور موضوع‌هاي عادي را به سوژه‌هاي فوق‌العاده و صحنه‌هاي معمولي را به تصاوير شگفت‌انگيز و به يادماندني تبديل مي‌كند.
لینک ثابت
درباره : آموزش مبانی عکاسی , آموزش عکاسی طبیعت ,
بازدید : 5594
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

برچسب ها : اموزش عکاسی ضدنور , اموزش مبانی عکاسی , روش های عکاسی , ترفند های عکاسی , عکاسی بک لایتد , عکاسی back lighted , how to creat back lighted photo , چگونه عکاسی ضد نور کنیم , اموزش تصویری گرفتن یک عکس ضد نور ,
اصول کادربندی در عکاسی
اصول كادربندي




اگر از اغلب عكاسان تازه‌كار و آماتور بپرسيم مثلاً مي‌خواهيم از انساني عكس بگيريم كه پشت‌سر او دريا يا جنگل و نظاير آنها قرار گرفته است، محل قراردادن انسان در اين تصوير كجاست؟ به احتمال زياد جواب مي‌دهند: در وسط عكس، اما اين نظريه صحيح نيست. براي عكسبرداري پرتره ممكن است كه هنوز اين روش مورد قبول قرار گيرد، ولي در عكس‌هاي زيبا و هنري بايد محل ديگري را براي موضوع انتخاب كرد.
عكس فوق داراي پيش زمينه گلها، ميان زمينه كوه ها و پس زمينه ابر ها مي باشدو از لحاظ كادربندي عكس كاملي محسوب مي شود
به وسيله دو خط موازي فرضي بايد كادر عكس را از لحاظ طولي به سه قسمت مساوي تقسيم كرد. همچنين با دو خط موازي ديگر نيز كادر عكس را از نظر عرضي تقسيم كرد.
به اين ترتيب كادر عكس به 9 قسمت مساوي تقسيم مي‌شود. درضمن چهارخط مذكور همديگر را در نقاط D و C، B و A قطع مي‌كنند كه بهتر است سوژه در يكي از اين چهار نقطه قرار گيرد. درضمن اگر زمين و آسمان يا انتهاي درختان و ابرها روي خط مستقيمي به هم مي‌رسند اين خط بايد به يكي از دو خط افقي فرضي - كه ذكر شد - منطبق شود. همچنين اگر سوژه اصلي را يك ستون يا درخت يا انسان و نظاير آن تشكيل مي‌دهد، آن را بايد منطبق به يكي از دو خط عمودي فرض كرد. قوانين مربوط به كادربندي در عكاسي با قوانيني كه در نقاشي به كار گرفته مي‌شود يكسان است و مي‌توان آنها را در كتاب‌هاي مربوط به نقاشي ملاحظه در عكاسي عمل كرد، و درصورت درنظر گرفتن آنها تصاوير زيبايي خواهيد داشت.

 

الف) تصوير نبايد به قسمت‌هاي مساوي تقسيم شود، همانطور كه در توضيحات فوق اشاره شد اغلب عكس‌هايي كه از مناظر گرفته مي‌شود، خط افقي يا عمودي تصوير در وسط عكس گنجانده مي‌شود. ولي اين عمل باعث مي‌شود كه كانون جاذبه در عكس پديد نيايد و نگاه بيننده در عكس سرگردان شود و به موضوع خاصي معطوف نشود. حال بايد خط تقسيم‌كننده تصوير را كمي بالاتر يا پايين‌تر از مركز عكس قرار دهيم تا دو بخش عكس باهم تفاوت پيدا كند و چشم به فضاي بزرگ‌تر معطوف شود. اين مسئله در عكس‌هاي عمودي نيز لازم الاجرا است و خط عمودي نيز بايد كمي عقب‌تر يا كمي جلوتر از مركز عكس قرار بگيرد.

 

ب) در عكس بايد نقطه جاذبه‌اي وجود داشته باشد و اگر شما كاغذ سفيدي را درنظر بگيريد، اين كاغذ به خودي خود كشش و جاذبه‌اي را براي بيننده و دقت او به فضاي سفيد ايجاد نمي‌كند. اما اگر در همين صفحه نقطه كوچك سياه رنگي رسم كنيم، در اولين نگاه بي‌اختيار و بدون مقاومت و به سادگي نظر بيننده به اين نقطه جذب مي‌شود. بنابراين مي‌توان گفت كه عكاس مي‌تواند نگاه بيننده را در اختيار خود بگيرد و به هر جا كه مايل است بكشاند. توانايي در به وجود آوردن يك نقطه جاذبه و كشش را بايد با تمرين و عكس گرفتن از موضوعات متفاوت با ابعاد مختلف به دست آورد.

 

به علت وجود پسربچه در نقطه كانوني عكس نگاه بيننده به طرف وي جلب مي شود

 

ج) نقطه كانوني عكس: هر نقطه‌اي كه در تصوير وجود داشته باشد و نظر بيننده بلافاصله با آن معطوف شود، نقطه كانوني عكس ناميده مي‌شود. هر تصوير بايد حداقل يك نقطه كانوني داشته باشد. البته بايد درنظر داشت كه نقطه كانوني حتماً نبايد به صورت نقطه باشد، بلكه مي‌تواند به صورت خط، تصوير دو بعدي يا سه‌بعدي، كوچك يا بزرگ باشد. استفاده صحيح از نقاط كانوني و به كار بردن دقيق و حساب‌شده آنها در تصوير اهميت زيادي در گيرايي و جاذبه عكس‌هاي زيبا و جالب دارد. در مواقعي كه توجه بيننده عكس به چندين موضوع كوچك و بزرگ در يك محل جلب مي‌شود، عبارت فضاي كانوني بيشتر از نقطه كانوني مصداق پيدا مي‌كند.
 

 

د- نگذاريد چشم بيننده از عكس خارج شود. دقت كنيد كه خطوطي كه چشم بيننده را به داخل عكس جذب مي‌كنند، نبايد طوري باشد كه چشم را از عكس خارج كنند، به عبارت ديگر نقطه برخورد و جمع‌شدن خطوطي كه در تصوير هستند، بايد به نقطه كانوني يا فضاي كانوني تصوير ختم شوند.


هـ- توازن را در تصوير حفظ كنيد. در تصاوير معمولاً موضوع‌ها نسبت به دوري و نزديكي، كوچك‌تر و بزرگ‌تر هستند و به همين سبب به عكس عمق مي‌بخشند. ما بايد از اين كوچكي و بزرگي موضوع‌ها در عكس استفاده كنيم. به خاطر داشته باشيد، براي كمك به زيبايي تصوير بايد توازن را در سطح عكس حفظ كنيم.

لینک ثابت
درباره : آموزش مبانی عکاسی , آموزش عکاسی طبیعت ,
بازدید : 5466
امتیاز : نتیجه : 5 امتیاز توسط 5 نفر مجموع امتیاز : 5

برچسب ها : اموزش کادربندی , اموزش کراپینگ , اصول کادربندی , روش های کادربندی در تصویر , اموزش کادربندی حرفه ای عکاسی , روش های کادربندی هنری در عکاسی , مبانی عکاسی , روش های عکاسی رحرفه ای , عکاسی هنری , عکاسی از طبیعت , اموزش رایگان عکاسی , برعکس ,
آموزش عکاسی در ساحل

كمتر خاطره اي مانند يك روز تعطيل در كنار ساحل دريا زيبا و آرام بخش است. به خصوص اگر اين خاطرات را بتوان در عكاسي هايي زيبا ثبت كرد. به علاوه عكاسي در ساحل دريا فرصت ها و جلوه هاي متنوعي خلق مي كند. خوب اجازه دهيد ببينيم چگونه مي توانيم انرژي و حرارت بيشتري در اين عكس ها اضافه كنيم.

بازيها و جنبش ها را از دست ندهيد

در ساحل فعاليت هاي محدودي وجود دارد و مي توانيد از آنها عكس بگيريد تا فضاي منحصر به فرد ساحل را به نمايش بگذاريد. از خانواده خود در حال ساخت قلعه شني، كندن گودال، دويدن در آب و ... عكس بگيريد. در اين عكس ها با قرار دادن دوربين در ارتفاع چشم فردي كه از او عكس مي گيريد صحنه زيباتري خلق خواهيد كرد.

داستاني روايت كنيد

آموزش عكاسي در ساحل دريا

وقتي مي خواهيد تعطيلات خود را كنار ساحل دريا بگذرانيد حداقل چند ساعتي را در آنجا مي گذرانيد مي توانيد از ورود به ساحل تا ساختن يك قلعه شني، دويدن در ميان امواج و حتي خارج شدن از ساحل عكس هاي مختلفي بگيريد و آنها را در نرم افزاري مانند فتوشاپ در كنار يكديگر بچينيد تا اين عكس ها داستاني از خاطرات خوب شما روايت كند.

ازتجهيزات عكاسي خود مراقبت كنيد.

شن، آب و گرم بدترين دشمنان دوربين شما هستند بنابراين قبل از رفتن به ساحل حتماً يك پاكت نايلوني زيپ دار با خود ببريد تا زمانيكه عكس نمي گيريد دوربين خود را در آن بگذاريد و البته وقتي دوربين داخل پاكت نايلوني است نبايد در معرض آفتاب قرار گيرد مي توانيد آن را داخل يك كيف يا زير يك حوله قرار دهيد.

ولي شن و ماسه در ساحل آنقدر زياد است كه احتمال ريختن آن روي دوربين زياد است پس اگر وسايل نظافت دوربين (به خصوص چرتكه) را  داريد با خود ببريد.

مانع از ايجاد سايه هاي تيره شويد.

از ايجاد سايه هاي شديد جلوگيري كنيد براي اين منظور مي توايد در يك روز ابري عكاسي كنيد و از سايه هر چيزي استفاده كنيد. در روزهاي آفتابي فلاش دوربين خود را روي Fill Flash تنظيم كنيد يا به عبارت ديگر فلاش را فعال كنيد. تا از شدت سايه ها در نور شديد كاسته شود. و تصوير چهره هم ملايم تر و زيباتر باشد. دوربينن شما حتماً براي عكاسي در نور آفتاب شرايطي دارد حتماً دفترچه راهنماي آن را بخوانيد.

دريا را در عكس بگنجانيد

با اضافه كردن دريا به عكس خود تازگي قدرت و آرامش را به آن افزوده ايد. بنابراين سعي كنيد در عكس هاي مختلف دريا را به عنوان قسمتي از پشت زمينه در عكس داشته باشيد. بدين وسيله به عكس هاي خود احساس و نيروي مي بخشيد.

خط افق را بالا يا پايين قرار دهيد

آموزش عكاسي در ساحل دريا

از چشم انداز ساحل مي توانيد عكس هاي زيبايي بگيريد. فقط مطمئن باشيد كه خط افق را مستقيم نگه داريد و آن را بالا يا پايين نگه داريد. وقتي كه خط افق را در مركز تصوير قرار مي دهيد گويي تصوير را با اين خط به دو نيم تقسيم كرده ايد و از جذابيت آن كاسته خواهد شد.

از يك دوربين با كاربري آسان استفاده كنيد

اگر يك دوربين ضد آب با كاربري آسان استفاده كنيد نه تنها مي توانيد عكس هاي زيبايي در آب دريا بگيريد بلكه بدون ترس از صدمه ديدن دوربين گران قيمت خود مي توانيد به راحتي عكس بگيريد.

ترجمه: علي يزدي مقدم

لینک ثابت
درباره : آموزش عکاسی طبیعت ,
بازدید : 951
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

برچسب ها : عکاسی طبیعت , اموزش عکاسی در ساحل , اموزش عکاسی در دریا , روش ها عکاسی در ساحل , عکاسی مدلینگ در ساحل , عکس های ساحل ,
آموزش عکاسی طبیعت

در اینجا نکاتی برای عکاسی از طبیعت بیان می شود. عکاسان بزرگ طبیعت از هر مکانی عکسی می گیرند که زیبایی آن را دوچندان می کند و برای این منظور از فنون عکاسی استفاده می کنند. با استفاده از لنز واید و برخی تنظیمات می توانید قسمت بیشتری از صحنه را در عکس بیاورید اما باید مراقب بود این کار باعث نشود همه چیز در عکس دور به نظر برسد. بعضی مواقع طبیعت به کمک شکا نیاز دارد اینجاست که فیلتر های عکاسی به کمک شما می آیند. نکاتی که در این مقاله برای عکاسی از طبیعت بیان می شود به شما کمک خواهد کرد از فرصت های عکاسی که برای شما پیش می آید حداکثر استفاده را بکنید. با سخنی از انسل ادامز شروع می کنیم:

شما عکس نمی گیرید، آنرا می سازید.

بلندی ها را از دست ندهید

قرار گرفتن در بلندی جاییکه تسلط و دید جامعی داشته باشید برای عکاسی از طبیعت ایده آل است. و اگر دوربینی دارید که کنترل کافی به شما می دهد ( مثلاً یک دوربین SLR ) می توانید دهانه لنز خود را روی f/11 یا f/16 قرار دهید تا همه چیز در دید شما باشد. برای این منظور باید وارد تنظیمات aperture شوید.

 

صبح زود از را برای عکاسی از دست ندهید

صبح زود بهترین موقع برای عکاسی از طبیعت و مناظر است. دلیل اینکه صبح زود می توانید عکس های خوبی بگیرید به زاویه نور خورشید بر می گردد چون سایه ها نمایان می شوند و طیفی از رنگ ها را می توانید داشته باشید.

 

از جاده خارج شوید

به ندرت می توانید در کنار جاده عکس های زیبایی خلق کنید. بنابراین برای عکاسی از طبیعت تجهیزات کافی داشته باشید و برای خارج شدن از جاده و پیاده روی آماده باشید. GPS یکی از مفید ترین ابزار ها برای جستجوی مکان های جالب است.

 

لنز واید را فراموش نکنید

لنز های واید بیشترین کاربرد را برای عکاسی از طبیعت دارند چون به شما اچازه می دهند در فریم عکس قسمت بیشتری از تصویر را بگنجانید و همچنین نمایی پریپکتیو و احساسی سه بعدی به عکس می بخشند. به این ترتیب در با گرفتن عکسی که قسمت بیشتری از کل صحنه را با خود دارد می توانید بعدا بهترین قسمت را در صورت نیاز از آن جدا کنید و عکس دلخواه خود را داشته باشید

 

نمای جلو را فراموش نکنید.

هر وقت ممکن بود چیز های جالبی را در جلو زمینه عکس قرار دهید تا عمق تصویر را نشان دهید. در عین حال با استفاده از دهانه لنز کوچکتر مطمئن می شوید که همه چیز را در عکس خود دارید.

 

عکاسی با سه پایه

یک نکته ساده دیگر اما ارزشمند برای عکاسی از طبیعت استفاده از سه پایه است. به این ترتیب سرعت کار را پایین می آورید عکس های کمتر اما ریباتری می گیرید. اگر می خواهید واقعا از سه پایه استفاده کنید بهتر است یک مدل سبک وزن آنرا بخرید.

 

عکس های عریض بگیرید

می توانید عکس هایی بگیرید که به حذف نوار بالا و پایین آن تصویری دراماتیک خلق کنید.

 

از فیلتر پلارایز استفاده کنید

استفاده از فیلتر پلارایز باعث می شود آسمان تیره تر به نظر برسد درخشندگی های اضافه حذف شوند و رنگ های اشباع شوند. فیلتر پلارایز معمولا در نور زیاد تاثیر خوبی دارند بنابراین اگر هنگام ظهر در نور شدید آفتاب عکاسی می کنید بدون شک به یک فیلتر پلارایز نیاز دارید.

 

کاهش کنتراست

برای کاهش کنتراست بین چشم انداز و آسمان و تیره تر کردن رنگ آسمان از یک فیلتر مایل به خاکستری استفاده کنید. فیلتر پلارایز معمولا برای آسمان ابری با درخشندگی بالا استفاده نمی شوند بلکه فیلتر های خاکستری با درجات مختلف مورد استفاده قرار می گیرند بسیاری مواقع تصویر به گونه ای به نظر می رسد انگار آسمان آتش گرفته است.

 

فیلتر های اصلاح رنگ

برای تغییر رنگ نور در عکاسی از مناظر و چشم انداز های طبیعت از فیلتر های اصلاح رنگ استفاده کنید. این فیلتر ها می توانند عکس را گرم تر یا سرد تر نمایش دهند.

 

فاصله مناسب

از نزدیک ترین فاصله ای که می توانید به وضوح چشم انداز را ببینید عکس بگیرید به این ترتیب می توانید از بالاترین سرعت شاتر استفاده کنید تا همه چیز را با وضوح بالا در عکس نمایان کنید. به این ترتیب به اندازه نیاز از زوم دوربین خود استفاده می کنید و برای گرفتن عکسی با کیفیت مناسب مطمئن ترین کار را انجام داده اید.

 

از فرمت RAW استفاده کنید

اگر دوربین دیجیتال استفاده می کنید و این قابلیت را دارد از فرمت RAW به جای JPG استفاده کنید. ذخیره عکس به این فرمت کارت حافظه شما را بیشتر اشغال می کند اما هیچ فرایندی روی تصویر توسط دوربین انجام نمی شود. (در حالیکه روی فرمت JPG هنگام عکس گرفتن تغییراتی انجام می شود) فرمت RAW آزادی عمل بیشتری برای دست کاری تصویر با نرم افزار های مختلف در اختیار شما قرار می دهد.

 

اصیل باشید!

دیدگاه منحصر به فرد و سبک خاص خود را داشته باشید. هر عکاس شایسته ای می تواند عکسی با چند برابر ارزش عکس های دیگران خلق کند. صادقانه بگویم عکاسان بزرگ عکس های منحصر به فردی خلق می کنند. از تکرار کار های دیگران و تقلید آنها خود داری کنید. زاویه دید های متفاوت و غیر متعارفی برگزینید. به جای اینکه دوربین را در سطح چشم خود قرار دهید چرا آنرا روی زمین قرار ندهید؟! آیا نمی توانید دنیا را از چشم یک حیوان تصور کنید تا چشم یک انسان؟

 

داستان روایت کنید!

درباره عکس خود بنویسید دلیلی که چنین عکسی گرفتید چرا از چنین فیلتری استفاده کردید؟ بگویید چه چیزی نظر شما را جلب کرد تا بایستید و این عکس را بگیرید؟

تهیه و ترجمه: علی یزدی مقدم

لینک ثابت
درباره : آموزش عکاسی طبیعت ,
بازدید : 1900
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

برچسب ها : آموزش عکاسی طبیعت , اموزش صحنه های طبیعت , اموزش عکاسی طبیعت بکر , اموزش عکاسی کوه , اموزش عکاسی جنگل , اموزش عکاسی گیاهان , اموزش عکاسی طبیعت بی جان , اموزش عکس برداری از طبیعت , زمان عکاسی زبیعت , لنز مناسب عکاسی طبیعت ,